Programma 7 – Werk en Inkomen
Inkomen (€ 2,0 mln. V)
Er wordt een voordeel verwacht van €2 mln. op BUIG omdat de rijksbijdrage naar verwachting hoger is.
Minimabeleid (€ 3,3 mln. N)
Conform het coalitieakkoord is ingezet op het verhogen van het bereik van de armoederegelingen. Gevolg hiervan is dat de uitgaven zijn gestegen. Deze extra uitgaven kunnen in 2025 gedekt worden uit de Reserve Armoede, inkomen en werk.
Sociale werkvoorziening (€ 4,0 mln. neutraal)
De sociale werkvoorziening wordt afgebouwd. Hierdoor daalt het aantal medewerkers (lagere lasten) waardoor ook de omzet naar beneden loopt (lagere baten). Dit is nog niet volledig in de programmabegroting verwerkt en gaat om zowel € 4,0 mln. aan lasten en baten.
Inburgering (€ 1,5 mln. N)
Inburgering is een wettelijke taak die via een SPUK in medebewind met het rijk wordt uitgevoerd. Het model berekent het taak- en apparaatsgeld op basis van een inschatting van het aantal inburgeraars. Het daadwerkelijke aantal inburgeraars is aanzienlijk hoger. Het rijk vergoedt echter alleen de hogere taaklasten, niet de hogere uitvoeringslasten.
Programma 8 – Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid
Tekort Jeugd (€ 18,6 mln. N)
Op Jeugd is in 2024 een tekort gerealiseerd van € 29 mln. Ook voor 2025 en verder worden tekorten verwacht. Naar verwachting komt het tekort dit jaar uit op € 32 mln. De stijging komt vooral voort uit verwachte volumegroei in 2025. Naar verwachting ontvangt Den Haag rond de € 13,4 mln. bij de meicirculaire om dit tekort deels af te dekken zoals toegelicht in hoofdstuk 2, het resterende tekort voor 2025 komt hiermee uit op circa € 18,6 mln. Ook lopen er nog gesprekken met het Rijk over vergoeding van de tekorten uit 2023 en 2024.
Programma 12 – Mobiliteit
Diverse programma’s (€ 10,0 mln. V)
Vanuit Enecomiddelen hebben diverse projecten binnen de programma’s No-Regret en Kust vertraging opgelopen. Daarnaast heeft het project de Vlietlijn een trage en lastige opstart gehad. Voor het project de Vlietlijn is voor de huidige fase een geheel nieuw team gestart dat een ingenieursbureau aan zich heeft verbonden en samen goede stappen zet. De huidige begroting is gebaseerd op indicatieve en nog niet vastgestelde plannen. Een aantal projecten zijn opgestart in de planvorming, bij iedere fase van het project wordt de raming concreter. De raming wordt bij de begroting 2026-2029 aangepast. Deze middelen worden dus minder onttrokken uit de Reserve Verbeteren Duurzame Mobiliteit en blijven daardoor beschikbaar.
Programma 13- Stadsontwikkeling en Wonen
Leges omgevingsvergunningen (€ 11,0 mln. N)
Zoals ook gemeld in hoofdstuk 4 zijn inkomsten voor de bouwleges lager uitgevallen in 2024. Ook voor 2025 wordt een tekort verwacht door minder aanvragen van (grote) bouwvergunningen, en door de veranderingen van de omgevingswet. Hierdoor zijn gebruikersmeldingen die door de Omgevingsdienst werden uitgevoerd overgegaan naar de gemeente zonder budget. Voor gebruikersmeldingen maakt de gemeente wel kosten, maar ontvangt geen leges. Voor 2025 wordt een tekort verwacht van € 8 mln. - € 12 mln. op de bouwleges bij ongewijzigd beleid.
Programma 15- Financiën
Lagere onttrekking Eneco reserves (€ 10,0 mln. N)
De Eneco reserves staan op programma 15. Door de onderbesteding op programma 13 van € 10,0 mln. wordt er ook voor € 10,0 mln. minder onttrokken uit de Eneco reserves. Dit leidt tot een nadeel op de baten van € 10,0 mln. op programma 15.
Programma 16 – Overhead
Excessieve inflatie IT-Licenties (€ 2,0 mln. N)
De prijzen van IT-licenties en contracten stijgen hard. Licenties voor Microsoft en Adobe stijgen met 13%-22%. Daarnaast stijgen contractverplichtingen richting Broadcom (servers in datacenters) en Citrix (voor werken op afstand) met 30%-40%. Dit zorgt voor een tekort van € 2,0 mln.
Vervanging brandwerende laag Stadsdeelkantoor Escamp/Leyweg (€ 2,2 mln. N)
De Veiligheidsregio Haaglanden heeft inspecties uitgevoerd en constateert risico’s met betrekking tot de brandveiligheid. Hiervoor moet de coating en brandwerende laag van het Stadsdeelkantoor Escamp/Leyweg vervangen worden.